NA-KD

Klädmärket NA-KD

NA-KD är ett klädmärke som säljer trendiga och stilsäkra kläder online. De har rankats som ett av Europas 20 snabbast växande företag då det ständigt slår rekord efter rekord, månad efter månad. NA-KDanser dessutom sig själva vara det ledande klädvarumärket i världen bland denna typ av mode, stilrent och trendsäkert men ändå till ett rimligt pris. NA-KDhar funnits sedan 2015 och grundades av Jarno Vanhatapio. Företaget kommer och har fortfarande sitt huvudkontor i Sveriges näst största stad Göteborg. Jarno är fortfarande VD på företaget. NA-KD:s dotterbolag är Entercircle AB; NYKS Commerce AB, Odd Fashion Of Sweden AB samt Inspo. För att vara ett sådant klädmärke som har många konkurrenter och får kriga hårt för att ligga på topp så har det ändå förvånansvärd bra kvalitet på sina produkter. De är i princip alltid först med att lansera det trendigaste kläderna och NA-KDär definitivt en av de hemsidorna man besöker om man vill hitta det som är inne. NA-KDhar dessutom pop-up stores ibland där de säljer kläder i butik för en kort tid. Dessa brukar vara utlagda på stora köpcentrum och endast finnas där under några veckor. Dessutom brukar utbudet inte vara det bästa då det oftast säljer ut det som de inte fått sålt på deras hemsida i och med att deras hemsida är deras största marknadsplats. NA-KD:s pop-up stores är mer som en outlet. 

Satsar mycket på influencers

En av de bidragande faktorerna till att NA-KDhar blivit ett så framgångsrikt företag som det är idag är för att det har valt att marknadsföra sig via influencers. Dagens moderna sätt att marknadsföra sig är via personer som har stora konton på sociala medier med många lojala följare. Genom att köpa inlägg genom en så kallad ”influencer”, en person som driver dessa stora konton, så kan man vinna otroligt många nya köpare. Varför detta är så lönsamt till skillnad från vanliga affischer och liknande är just för att det är en livs levande person som rekommenderar dessa produkter. Dess följare som i mångt och mycket ser upp till personen som gör reklam för produkterna har redan från början större förtroende i och med att de följer personen. När influencern sedan gör reklam för det verkar reklamen mer trovärdig och statistiken visar att de är fler personer som faktiskt klickar hem ett plagg eller liknande efter att ha sett det hos en influencer än om de skulle ha sett det på tunnelbanan exempelvis. Dessutom brukar många influencers dela ut en rabattkod som deras följare kan använda och vanligtvis få 20% rabatt på hela köpet. NA-KDhar varit väldigt flitiga med att använda detta, vilket också har en fördel i och med att de nishar sig på en viss målgrupp då. NA-KD:s kläder är i princip bara riktade till kvinnor i 15-30 års åldern. Genom att välja influencers som mestadels har den målgruppen som följare så kan det billigare får mer nya kunder för pengarna. Exempelvis den stora profilen och influencern Bianca Ingrosso har gjort många samarbeten med NA-KD. Dessutom får vissa stora profiler äran att designa en egen kollektion tillsammans med NA-KD, exempelvis något som Linn Ahlborg har fått göra flera gånger om. Även detta är ett sätt som fått NA-KDatt växa som märke. 

Att använda sig generellt av stora profiler i sina reklamer eller att köpa reklam hos stora profiler är något som har visat sig vara extremt framgångsrikt senaste tiden, i takt med att digitaliseringen har ökat. Ytterligare två företag som har använt sig av denna taktik är online casinot Ninja Casino. De har synts på många influencers händelser på Instagram där de promotar själva casinot och oftast ger ut en kod till sina följare där de får gratis freespins, bonusspel och ibland får de även en viss summa pengar att spela för på online casinot. Detta är relativt framgångsrikt, men de måste även vara måna och tydliga med att det ständigt arbetar emot spelberoende och spelmissbruk. Dessutom bör alla online casinon erbjuda gratis behandling för att bli av med ett spelmissbruk i och med att de kan ha förödande konsekvenser. Det andra företaget som har använt en stor profil i sina reklamer är bettingsajten Bet365. Bet365 har valt att använda sig av Mikael Persbrandt. Hans ansikte är igenkänt bland många svenskar vilket rent vetenskapligt är bevisat att fler människor finner intresse vid ett företag om det är en person de känner igen som rekommenderar det. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *